Neue Veröffentlichungen
Die 50 neuesten Publikationen in peDOCS
-
Unterricht unter der Bedingung von Abwesenheit. Beobachtungen zum Verhältnis von Raum und Inklusion anhand der Corona-Krise
Bossen, Andrea et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2022) https://doi.org/10.25656/01:33716
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Schulpädagogik
The article is based on qualitative interviews conducted with primary school teachers in the situation of school closure due to the COVID-19 pandemic. The aim is to focus on the 'normality' of school teaching in a crisis situation: What is revealed about the otherwise unexamined basics of 'teaching' when the common presence of teachers and pupils in the classroom is not possible? The analysis is... -
Raumrelationierungen - Empirische Perspektiven auf Inklusions- und Exklusionsprozesse im Verhältnis von materialem und sozialem Raum in Bildungsorganisationen
Köpfer, Andreas et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2022) https://doi.org/10.25656/01:33715
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Schulpädagogik
With special consideration of the spatial relation of material conditions and actions, we present empirical analyses of the practice of students and their diverse framings, which provide access to the spatial production of inclusion/exclusion and the dimensions relevant for the students. With selected data examples from the project 'Raum räumen - exploring educational spaces' spatial relations of... -
Die Macht, der Raum, die Schule. Schulische Disziplin und soziale Marginalisierung in räumlichen Ein- und Ausschlüssen
Hertel, Thorsten: Aufsatz (Zeitschrift) (2022) https://doi.org/10.25656/01:33714
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Schulpädagogik
School is in many ways involved in processes of inclusion and exclusion. Not only does it regulate later access to social positions which then determines possibilities of participation in different social systems, it also relies on measures of in- and exclusion within the context of school discipline. Drawing on a relational understanding of social space and theoretical concepts which highlight... -
Inklusion im Raum. Eine praxeologische Perspektivierung ungleicher Teilhabeoptionen im Bildungsraum
Hackbarth, Anja et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2022) https://doi.org/10.25656/01:33713
Pädagogische Teildisziplin: Schulpädagogik
Pädagogische Teildisziplin: Sonderpädagogik
This article uses empirical data to illustrate how the participation opportunities for children with special educational needs and disabilities (SEND) are presented at the meso level of the educational space in an interrelation between school supply structure and spatial appropriation (different in each case). The potentially available participation options will be reflected on the one hand by ana... -
Die Räume der Curricula. Zum Zusammenspiel von Raum und Fähigkeit an Neuen Mittelschulen
Buchner, Tobias et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2022) https://doi.org/10.25656/01:33712
Pädagogische Teildisziplin: Schulpädagogik
Pädagogische Teildisziplin: Bildungsorganisation, Bildungsplanung und Bildungsrecht
The article focuses on the realization of inclusive education in 'Neuen Mittelschulen' (NMS, secondary level I) in Vienna. In particular, we take a critical look at the implementation of the NMS reform, which aims at the common schooling of all students and differentiated, individualized class instructions. Combining spatial and ability theoretical considerations, an ethnographic case study in an...